Stockholm Sub

”It’s got to be rock. Naked rock.” Said a naked Michael Granit to a naked Helge Berglund, the architect to the CEO, in a Stockholm sauna on the corner of Tegnérgatan and Birger Jarlsgatan. The year was 1968. 

Stockholms tunnelbana är världsunik. Inte tack vare antalet passagerare – med ”bara” 320 miljoner resor per år kan den inte mäta sig med Paris, London och Moskva – utan tack vare sin arkitektur och konstnärliga utsmyckning. 

Främst är det grottstationerna som imponerar. De kom till på arkitekten Michael Granits initiativ. Han ville bryta med den kaklade stationsarkitekturen. Varför ställa in ett badrum i en storslagen bergakungssal, undrade han? Varför bygga rum i rummet när grottorna i sig själva var så magnifika? En vision som först väckte motstånd – skulle resenärerna ens våga sig ner i de drypande tunnlarna? – men som blev en omedelbar succé. Redan de första stationerna belönades med Sveriges ädlaste arkitekturutmärkelse. 

 Ändå är arkitekturen i Stockholms tunnelbana märkligt förbisedd. Få känner till Granits namn, trots att hans verk rimligen påverkat fler än någon annan svensk 1900-talsarkitekts. Närmare en miljon människor tar ”tricken” varje vardag, men hur många stannar faktiskt upp och reflekterar över de väldiga valven, de svävande ljusriggarna eller hur elegant de stålblanka rulltrapporna skjuter upp i det till synes mjuka berget? För att inte tala om konsten – genom sin bakgrund på konsthögskola välkomnade Granit ett tätt samarbete med tidens främsta svenska konstnärer, en fusion av disciplinerna med få motsvarigheter. 

Fotografen Chris M. Forsyth ger oss här en unik tillgång till detta underjordiska universum. I 57 bilder, specialtagna för boken, visar han de 27 främsta stationerna i all sin visuella prakt. Förutom Hötorget och Odenplan, två av nätets första stationer, dokumenterar han allt från Stadions regnbågsprydda valv och marmorerade bergväggar, via Bagarmossens minimalistiska ”trumpetstation”, till Kungsträdgårdens lekfulla överdåd. Vardagsmiljöer som du trodde att du kände, men som du här ser med nya ögon.

Denna fotobok är den första i sitt slag. Aldrig tidigare har Stockholms tunnelbana dokumenterats i sådan detalj. En storslagen bok som gör världens kanske vackraste tunnelbanenät rättvisa.

Chris M. Forsyth (1995) är prisbelönt fotograf baserad i Montreal. Han har dokumenterat tunnelbanestationer i Berlin, Montreal, Munich och Stockholm. Stockholm Sub är hans första bok.